Maanantaista ja lihashuollosta

Maanantai. Kaikki rakastavat maanantaita. Kuulostaa kettuilulta, mutta on faktaa; se on yhteinen vihollinen, ja näin ollen yhdistävä voima. Se on jotain mitä on ihan ok vihata, ja joka kuitenkin vääjämättä saapuu kaikkien vihattavaksi melko lailla joka kerta samaan aikaan. Silti sen saapumiseen ei oikein koskaan osaa kukaan valmistautua. 
tuomas_aamuselfie1Tämä maanantai aloittaa minulla palauttavan, kevyemmän treeniviikon, jolla pyrin tasoittelemaan viimeisen muutaman viikon mukanaan tuomia säröjä. Treenit on lyhyitä, sarjat pitkiä, painot luokkaa satujumppa, ja suurin haaste on pitäytyä määritellyssä, eikä vedellä jotain omia sinne tänne, koska hajottaa tälläinen hissuttelu. Miehet on tehty vetämään täysiä; ”no such thing as overtraining, just undereating”, ennen oli laivat puuta jne… Oletteko miettineet miksi prosentuaalisesti aika pieni osa lähihistorian tuntemista ihmisistä on saavuttanut ikuisen elämän, eikä yksikään näistä vahingossakaan ole voimanostaja? Palauttavia treenejä tarvitaan, ja tästä aion puhua myöhemmin lisää tässä postauksessa.

teropuustinen3Lauantaina oli välipäivä, ja kävin hierottavana trainereiden ja kilpa-autoilijoiden terveysgurulla, Terolla. Reippaan tunnin rivakan käsittelyn jälkeen luulen että taas kerran minulla oli kokemusarkistossani käytännön esimerkki siitä, miltä vuodevaatteista tuntuu mankeloinnin jälkeen… kuumottaa, olo on pehmeä ja jumisimmatkin kohdat on saatu suoraksi. Muy bien! Joku joskus kysyi multa miksi käyn hierottavana Terolla kun ”sejase mun kaverinkaverin koirakaverin puolison asiamiehenpojan tyttöystävä on halvempi ja sitäjatätä”… Kerron syyn ilomielin teille muillekin, jotka mietitte, miksi jotkut hierojat ottavat palveluksistaan enemmän kuin toiset. Monipuolinen ammattitaito! Kun makaat siinä ja tunnet kuinka joku rusikoi, on helpottavaa samalla kuulla mikä siellä rutisee, miksi se rutisee, millaisilla venytyksillä ja mahdollisilla treenitottumuksien viilauksilla se tulis ehkä paremmaksi, mitä mun pitää syödä, juoda, mitenpäin olemalla ja tekemällä ja ajattelemalla saan kyseiset yksittäiset lihakset tai lihasryhmät kuntoutettua niin, ettei niiden tarvitsis olla seuraavan kerran niin jumissa. Tai miten mulla ei ehkä olekaan maailman sitkein fasettilukko tai keuhkosyöpä tai muuta kuolemaksi koituvaa kauheutta vaan pinteinen kylkivälihermo aikaansaa nämä inhottavat tuntemukset. Vapaasti lainatakseni erään vanhan perhetutun alushousuistaan sanomaa kommenttia sosiaalisessa mediassa: ”En ole materialisti, mutta kun ostan tarvitsemiani tuotteita (tai tässä tapauksessa palveluita), ne ovat parasta laatua.” Ja tuohon kylkivälihermoa kiristävän lavanaluslihaksen aukomiseenkin Terolla löytyi heti myös itsehoitotyökalu.

Itsehoitotyökalu ;P
Itsehoitotyökalu ;P

Tästä pääsemmekin tätä aasinsiltaa pitkin pariin aiheeseen, josta haluan muutaman sanan sanoa myös teille, jotka olette kärsivällisesti lukeneet tätä sepostusta tänne asti. Ensinnäkin, eikö teillä ole parempaa tekemistä kun lukea blogeja, ja toiseksikin lihashuolto.

Siinä hierojapöydällä lauantaina retkottaessani soimasin itseäni (osittain syystäkin) että olen niin jäätävän jumissa taas. Teron paternaalisvivahteinen ”niitä kannattaa tehdä niitä venytyksiä” pisteli vähän omassatunnossa, koska tiedän, että oon surkea venyttelijä. Mulle oli pitkään mysteeri, miks oikeestaan pitää venytellä. Suurelle osalle se taitaa olla mysteeri tänäkin päivänä, ja joidenkin hc-crossfit-tyyppien mielestä se onkin ihan turhaa höpöhöpöä koko venyttely. Käsitteenä varmaan jokainen ymmärtää miltä näyttää venyttely, mutta mistä siinä on kysymys? Tai mitä on lihashuolto??? Meet esittämään tälläsen käsitteen jollekin perus salipenalle, joka on viimeiset 30 vuotta ollut onnistuneesti bulkilla, niin se katsoo sua kulmien alta ja erilaisten assosiaatioiden kautta se alkaa miettimään millon sen asconasta on vaihdettu viimeks öljyt. Ja tulpat. Sillä siitähän huollossa on kyse.

Miksi sun pitää venytellä lihaksia sitten? Katsotaanpa. Mitä se lihas tekee kun työllistät sitä? Se supistuu. Mitä se sitten tarkoittaa? Se tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että lihassolujen sisällä olevat säikeet liukuvat syvälle lomittain. Mitäs sille sillon sit tapahtuu? No, sen lihaksen pituus luonnollisesti muuttuu. Mitä tapahtuu kun et venyttele? No, lihaksen pituus ei palaudu alkuperäiseksi, vaan jää kiristämään. Mitä väliä? No sitä, että lihaksen kimmoisuus kärsii, kun ne on aina ihan kivikovia, ne menee rikki helpommin ja on vaikeeta pukea paita päälle.

No mitä helvettiä on lihashuolto? No se on juuri sitä, että pidetään ne lihakset sellaisessa kunnossa treenin ympärillä, että niistä irtoaa parhaat mahdolliset tehot treenissä, ja että se paita menee päälle helposti, koska kukaan ei jaksa aina katsoa bodaria ilman paitaa. Paitsi naisbodaria. Lihashuollon kaksi tärkeää osasta tuossa sivuttiinkin, nimittäin mankelointi (hieronta) ja venyttely. Mitä muuta?

Verryttely. Tää on kans yks sellanen asia, joka jakaa ihmisiä kahteen leiriin, eli tosi-bodareihin ja ei-tosi-bodareihin. Koska tosi bodari menee suoraan penkkaamaan ja sitten tekemään hauiskääntöjä. Me ei-tosi-bodarit sensijaan, jotka olemme kiinnostuneita myös omasta hyvinvoinnista jossain määrin, verryttelemme. Mitä sitten on verryttely? Se voi olla mitä tahansa, missä lämmität kroppaa rauhallisilla harjoitteilla. Se voi olla matalasykkeistä hölkkää, se voi olla vaikka pesäpallon heittelyä, tai muuta lajispesifiä. Tai sitten se voi olla sitä, että meet suoraan siihen penkkaamaan, MUTTA vetelet rauhakseltaan, täysillä liikeradoilla, ja niin pienillä painoilla, ettei 20- tai 30-sarjatkaan hapota. Mitä muuta?

Mainitsin tän jo, ihan ekojen asioiden joukossa; palauttavat harjoitukset. Ne on oikeesti tarpeellisia. Annetaan kropalle liikettä, mutta annetaan hermotusten levätä, eikä ladata järjetöntä kuormaa sinne kardiovaskulaariselle järjestelmälle. Näin lihakset saa tekemistä, aineenvaihdunta pelaa, ja palautuminen tehostuu. Ja sitten voidaan taas ruveta rääkkäämään.

hack2 saara1press1Mun palauttava viikko alkoi tänään, joten eilen vielä pistettiin satalasissa jalkatreeniä hyvässä traineriseurassa. Oma henkilökohtainen rm3 hack-ennätys 200kg+ ja muukin treeni meni ku julkinen liikenne Kari Tapion biisissä. Boom boom! Ja venyttelin. Hyvin rauhallisesti, koska – muistakaa tämä – treenattuja lihaksia ei saa repiä.

Tänään en voi hyvin.

–T

…muuten, jos olette Kuopion seudulla, ja haluatte tutustua mainostamaani Teron urheiluhierontaan, pistäkää puhelua Terolle, 0400239632, tai meilatkaa tero.puustinen@autourheilu.fi. Tää ei muuten ollut ostettu mainos, vaan suositus, koska – kuten sanottu – palvelutuote on äärimmäisen hyvä.

Yksi vastaus artikkeliin ”Maanantaista ja lihashuollosta”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *